Czym jest storytelling w architekturze?

Storytelling, czyli snucie opowieści, ma swoje odzwierciedlenie w nowoczesnej architekturze. Szczególnie jest on zauważalny w branży hotelarskiej. Obecnie hotele dążą do zbudowania trwałej relacji z klientem. W tym celu kreują przekaz, kontekst czy historię, które wyróżnią obiekt na tle innych.

Czym jest storytelling w architekturze?

Opowieści towarzyszyły nam od zawsze. Zanim wynaleziono pismo, najważniejszą wiedzę przekazywano sobie ustnie. To od umiejętności opowiadania zależało przetrwanie danej społeczności.

Mimo rozwoju cywilizacji, historie nadal pozostają istotną częścią naszej codzienności. Pojawiają się nie tylko w sztuce czy literaturze, ale również w architekturze i aranżacji wnętrz. Są stałą częścią kultury, istotnym elementem komunikacji i strategii wielu marek. Ciekawa opowieść to dziś klucz do sukcesu.

Pozwala się wyróżnić, zbudować emocjonalną więź z odbiorcą, a tym samym zdobyć przewagę konkurencyjną.

Storytelling pracowni Tremend w hotelu Ibis Style Budapeszt City.

STORYTELLING W ZAGRANICZNYCH HOTELACH

Umiejętnie wprowadzony do realizacji storytelling to wartość dodana każdego projektu, gwarantująca tak zwany efekt WOW.

Przykłady? Między innymi Drawing Hotel w Paryżu. To niezwykłe miejsce, którego właściciel, fascynat sztuki pozwolił artystom dowolnie ozdobić poszczególne piętra. W efekcie powstała nietuzinkowa i inspirująca przestrzeń, pełna ekspresji. Aranżacja wnętrz jest płynna, ponieważ istnieje możliwość kupna wyeksponowanych dzieł.

Kolejny przykład ciekawej historii to Hotel Amsterdam - koncepcja Marcela Wandersa, w której na pierwszy plan wysuwają się dzwony. Artysta umieścił je w centrum lobby jako symbol, który łączy ludzi, sygnalizując na przykład pory posiłków. Dzięki temu miejsce sprawia wrażenie otwartego i zachęcającego do odwiedzin.

Nie sposób nie wspomnieć także o francuskim Mamma Shelter, który zaprojektował Philippe Starck. To hołd złożony artystom, takim jak Edith Piaf, Jim Morrison czy Oscar Wilde. Eklektyczne wnętrza i designerskie smaczki sprawiają, że można w pełni poczuć tu klimat typowy dla paryskiej artystycznej bohemy.

POLSKIE REALIZACJE STORYTELLINGU W HOTELACH SIECI IBIS

Storytelling jest obecny również w realizacjach polskich architektów. Projekty z przesłaniem to specjalność pracowni Tremend. Aby się o tym przekonać, wystarczy wybrać się do Budapesztu i odwiedzić hotel Ibis Style Budapeszt City, gdzie motywem przewodnim są rowery.

Znajdziemy tu hockery z pedałami, reflektory, a także rower stacjonarny w lobby, na którym można spalić zbędne kalorie. To nie jedyny interesujący projekt w stolicy Węgier.

Kolejny hotel Ibis Style Budapeszt Center to opowieść przenosząca gości do czasów dzieciństwa. Przepełniony radosną atmosferą i odrobiną szaleństwa pozwala ponownie poczuć typową dla dzieci beztroskę.

Często podstawą do stworzenia ciekawej narracji projektu są wątki lokalne tzw. local touch. Realizacje mocno osadzone w realiach danego miejsca, wypełnione nawiązaniami do historii i tradycji zyskują unikalny kontekst. Przykładem takiego zabiegu jest Ibis Style Grudziądz.

Storytelling pracowni Tremend w hotelu Ibis Style Grudziądz.

Oczarowani urokiem tradycyjnej zabudowy, średniowiecznymi zwyczajami oraz baśniowym klimatem miasta, architekci Tremend postanowili przenieść historyczne motywy do wnętrza hotelu.

Wielbiciele relaksu na łonie natury z pewnością docenią z kolei Ibis Style Białystok. W ramach nietypowej dekoracji wykorzystano tu dziuple, lampy w kształcie konarów, meble w organicznych kształtach oraz wszechobecne ptaki.

Zacierają się tu granice między budynkiem a jego otoczeniem, przekraczając próg hotelu ma się wrażenie, że wchodzi się w głąb kniei i leśnych zagajników Puszczy Białowieskiej.

Storytelling pracowni Tremend w hotelu Ibis Style Białystok.

PRZYSZŁE PROJEKTY STORYTELLINGU PRACOWNI WG TREMEND

Tremend nie zwalnia tempa i już niebawem zaskoczy kolejnymi projektami. Co ciekawego dla nas szykuje? Liczne odwołania do natury pojawią się w realizowanym Ibis Style Tomaszów Lubelski.

Tym razem architekci zaproszą nas do przytulnego, leśnego azylu oddającego uroki malowniczej okolicy Puszczy Solskiej i Roztocza. Pracownia odpowiada także za koncepcję wnętrz Ibis Styles Bolesławiec, gdzie głównym motywem przewodnim będzie oczywiście słynna, lokalna porcelana oraz jej charakterystyczne wzory.

Godny uwagi projekt powstanie także w centrum Warszawy, gdzie dwa luksusowe brandy połączy jedna myśl przewodnia - the hub.

Współczesne miasto to tętniący życiem organizm, miejsce spotkań i wymiany, ruch, tłok w transporcie lokalnym, skrzyżowanie licznych szlaków oraz rdzeń komunikacyjno-informacyjny. Te wszystkie miejskie wibracje znalazły swoje odbicie w designie, grafikach i grze świateł w strefach wspólnych.

Z kolei w pokojach hotelowych pojawiają się nawiązania do Wisły, którą projektanci zwaloryzowali jako rzekę dziką, pełną zieleni, niezagospodarowaną, a przez to unikalną w skali Europy.

Czy współczesna architektura i design powinny być opowieścią? Jak widać na przytoczonych przykładach zdecydowanie tak.

- Sięganie po historie to coraz bardziej powszechny zabieg. Nie wystarczy już tylko myśleć o trendach, doborze materiałów i funkcji. To, co tworzymy jako architekci, musi mieć również wartość dodaną, głębię, duszę. Projekt musi wywoływać w człowieku emocje, a w tym zawsze pomaga nam dobra opowieść - podsumowuje Magdalena Federowicz-Boule, prezes zarządu Tremend.

Storytelling pracowni Tremend w hotelu Ibis Style Tomaszów Lubelski.

Źródło i fot.: TREMEND

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT